2 3 4 5 Skip to main content

Sterke wervingscampagne opzetten? Gebruik deze 6 stappen!

svg+xml;charset=utf

De tijd van een advertentie in de krant of een vacaturetekstje op de website en klaar is voorbij. Om effectief een sterk team op te zetten, moet je in 2023 proactief en creatief zijn. In deze blogpost bespreken we de stappen die je moet nemen om een effectieve wervingscampagne op te zetten.

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Als je personen probeert te werven met de nodige vaardigheden en ervaring voor een functie binnen je bedrijf, is het belangrijk om duidelijk te zijn over wat je zoekt in een kandidaat. Het vast stellen van je doelgroep zal je helpen om een effectieve wervingscampagne op te zetten die de juiste mensen bereikt.

Denk bij het vaststellen van je doelgroep na over de vaardigheden die de persoon nodig heeft. Bedenk vervolgens wat voor persoonlijkheid goed bij je bedrijf zou passen. Bedenk ook wie het meest waarschijnlijk zou reageren op de wervingscampagne voor de functie.

Met een duidelijk begrip van wie je probeert te bereiken, kun je vervolgens beginnen met het ontwikkelen van een effectieve wervingsstrategie.

Stap 2: Vorm een boodschap

In de huidige arbeidsmarkt is iedereen op zoek naar iets anders. Het is dus belangrijk om je boodschap aan te laten sluiten bij de specifieke groep mensen die je probeert te bereiken.

Als je toptalent wilt aantrekken, moet je ze meer verkopen dan alleen een salaris en vrijdagmiddagborrel. Je moet de cultuur, waarden en missie van je bedrijf benadrukken. Topkandidaten willen werken voor een bedrijf waarin ze geloven en dat aansluit bij hun eigen persoonlijke waarden. Zorg er dus voor dat je boodschap dat weerspiegelt.

Aan de andere kant, als je probeert een meer diverse groep kandidaten te bereiken, moet je ervoor zorgen dat je boodschap inclusief en gastvrij is. Diverse kandidaten worden vaak afgeschrikt door bedrijven die exclusief of elitair lijken. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat je boodschap zo is dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.

Wie je ook probeert te bereiken, het belangrijkste is dat je boodschap duidelijk, beknopt en overtuigend is. Neem de tijd om echt na te denken over wat je bedrijf bijzonder maakt en wat je doelgroep zal aanspreken. Met een beetje nadenken en moeite kun je een boodschap ontwikkelen die bij iedereen aanslaat.

Stap 3: Stel een kandidatenreis op

Om je kandidaten op unieke en spannende wijze aan te spreken, is het belangrijk een kandidatenreis op te stellen.

Een kandidatenreis is een schema met de stappen die een kandidaat neemt om meer te weten te komen over je bedrijf en te solliciteren. In deze reis staat elke gedachte, content en touch points (zoals je website, of een video) die je kandidaat tegen komt.

Als je in kaart hebt wie je klant is en welke reis hij maakt, is het zaak om deze reis te optimaliseren en te vullen met boeiende content. Zo maak je het solliciteren aantrekkelijk.

Stap 4: Kijk verder dan een vacaturetekst

Een vacaturetekst is een standaard stap in je kandidatenreis. De echte vraag is: heb jij ooit de hele tekst gelezen? Hoe kun je verwachten dat je kandidaat dat dan wel gaat doen?

Het is belangrijk om naast gewone woorden ook plaatjes en video’s te gebruiken als je de aandacht van mensen probeert te trekken. Mensen zullen je boodschap beter begrijpen en onthouden als je visuals gebruikt.

Een manier om ervoor te zorgen dat je beeldmateriaal boeiend is, is door inhoud van hoge kwaliteit te gebruiken. Dit betekent dat je afbeeldingen en video’s gebruikt die duidelijk en beknopt zijn, en die waardevolle informatie geven.

Ten slotte is het ook belangrijk om visuals op een interessante manier te gebruiken. Dit kan inhouden dat je ze op onverwachte manieren gebruikt, of dat je ze gebruikt om een verhaal te vertellen. Een verhaal vertellen met je visuals kan een geweldige manier zijn om lezers te betrekken en ze geïnteresseerd te houden in wat je te zeggen hebt.

Een voorbeeld van hoe je video, fotografie en social media inzet kun je hier vinden.

Stap 5: Gebruik meerdere kanalen

Als je je doelgroep probeert te bereiken, vertrouw dan niet op slechts één kanaal. Gebruik in plaats daarvan een mix van social media kanalen. Denk bijvoorbeeld aan TikTok, Instagram, YouTube, LinkedIn en je website.

Dit zal ervoor zorgen dat je de best mogelijke kans hebt om je doelgroep te bereiken, omdat zij zelf altijd verschillende kanalen gebruiken. Door een mix van kanalen te gebruiken, kun je ook je boodschap op elk kanaal afstemmen, wat de kans vergroot dat die bij je publiek aanslaat.

Een lange YouTube video gaat niets bereiken op TikTok, maar korte fragmenten uit deze video weer wel. Evenzo zullen een paar foto’s op Instagram geen mensen op LinkedIn bereiken. Zorg er dus voor dat je je inhoud op maat maakt voor elk kanaal en gebruik alle kanalen die je tot je beschikking hebt.

Stap 6: Analyseer en optimaliseer je wervingscampagne

Tot slot, als je meerdere kanalen gebruikt, is het belangrijk om je succes te meten. Gebruik analysetools om de prestaties van elk kanaal bij te houden en te zien welke het meeste tractie krijgen.

Je kunt dit ook doen door in het sollicitatiegesprek te vragen hoe de persoon bij het bedrijf terecht is gekomen.

Conclusie

Door de in dit artikel beschreven stappen te volgen, kun je een succesvolle wervingscampagne opzetten die je doelgroep bereikt en meer gekwalificeerde kandidaten ertoe aanzet te solliciteren.

Met een zorgvuldige planning en uitvoering van een effectieve multi-channel aanpak, gecombineerd met analysetools om het succes te meten, kun je je wervingsstrategie optimaliseren voor een maximaal effect.

Benieuwd naar hoe wij bedrijven helpen bij het maken van boeiende video content?

Bekijk pagina

Bas Marijnissen
Creative Producer

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Creative and Strategy