Skip to main content

Hoe gebruik je YouTube voor bedrijven? - 9 tips

Meer ogen gericht op jouw bedrijf? Dat doe je met het maken van YouTube video’s.

Er zijn wereldwijd meer dan 2 miljard mensen die dagelijks YouTube gebruiken. Muziek luisteren, vlogs van (bekende) mensen bekijken of leerzame filmpjes consumeren: het kan er allemaal.

Juist daarom is YouTube voor jou als marketeer een geweldig platform om meer potentiële klanten te bereiken.

Hoe je dat doet? Dat lees je in dit blogartikel!

Waarom YouTube voor bedrijven?

YouTube is een ontzettend waardevolle toevoeging aan het marketingplan van jouw bedrijf. Je schrijft niet alleen een tekst op je website over waar het bedrijf voor staat; je laat het ook nog eens zien met beeld.

Van de marketeers die video gebruiken zegt 92% dat het een belangrijk onderdeel is van hun marketingstrategie. Doordat je informatie niet alleen via tekst, maar ook door middel van beeld en geluid overbrengt, blijft deze informatie veel beter hangen. 

Bovendien bereik je er ontzettend veel klanten mee. Een derde van de internetgebruikers heeft deze week een tutorial of how-to-video bekeken.

Maak jij dus zoiets en plaats je dit op YouTube, dan bestaat de kans dat de video veel bekeken wordt. Ook door mensen die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf. En zo zal je dus binnen no-time nieuwe klanten verwelkomen.

Hoe gebruik je YouTube voor bedrijven? - 9 tips_2

YouTube voor bedrijven gebruiken – 9 tips

Tip 1: Bron van informatie om je vragen te beantwoorden

Krijg je van klanten vaak dezelfde vragen of merk je dat er behoefte is aan bepaalde informatie? Los dit op door video’s te maken over deze onderwerpen.

Vaak gaan mensen eerst zelf opzoek naar het antwoord op hun vraag, voordat ze bij de klantenservice van een bedrijf aankloppen. Staan er verschillende praktische video’s van jouw bedrijf online? In veel gevallen hebben de klanten jouw video dan al gevonden op het moment dat ze daar behoefte aan hebben en hoeven ze dus geen contact op te nemen. Doen ze dit wel? Dan verwijs je ze vriendelijk door naar jouw informatieve video.

Tip 2: Expertise uitstralen

Door het maken van verschillende YouTube video’s over onderwerpen binnen jouw niche straal je expertise uit.

Je laat zien dat je weet waar je het over hebt. Dit werkt vertrouwen op bij potentiële klanten, waardoor zij eerder geneigd zijn om producten of diensten bij jou te kopen. Zij voelen zich veiliger bij een deskundige dan bij iemand die wel iets aanbiedt, maar geen blijk geeft van knowhow.

Tip 3: Persoonlijkheid uitstralen

Met een video laat je zien wie er achter het bedrijf zit en waar het bedrijf voor staat. Je maakt alles een stuk persoonlijker.

Dit is ontzettend belangrijk, want op die manier bouw je echt een band op met je klanten. Zij hebben het gevoel jou te kennen en weten wat ze van je kunnen verwachten. Dat is een stuk lastiger te bereiken met een stuk tekst of zelfs met een leuke foto. Juist daarom is video zo belangrijk!

Tip 4: Thumbnail

Eén van de belangrijkste zaken die hoort bij het maken van een video, is het maken van een goede thumbnail. De thumbnail is het plaatje dat kijkers zien staan in het overzicht van de video’s op YouTube. Dit is dus als het ware het visitekaartje, de eerste indruk van jouw filmpje. Je wil er dus voor zorgen dat deze er meteen goed en uitnodigend uitziet. 

Stel je zelf geen thumbnail in, dan kiest YouTube zelf een beeld uit de video. Dit ziet er niet altijd even aantrekkelijk uit voor de kijker. Creëer dus zelf een aantrekkelijke afbeelding, eventueel met de titel of een aantal woorden erin. Zorg ervoor dat het plaatje uitstraalt waar de video over gaat, maar dat het de kijker ook nieuwsgierig maakt om meer te weten. Grote kans dat ze op de video klikken om deze te bekijken!

Tip 5: SEO

SEO is niet alleen belangrijk bij het maken van een website, maar ook bij het onderhouden van een YouTube kanaal.

Net als Google is YouTube eigenlijk ook een zoekmachine, maar dan voor filmpjes. Zorg er daarom voor dat jouw video’s goed gevonden worden door gebruikers. Dit doe je onder andere door zoekwoorden te gebruiken in de titel en in de beschrijving.

Zoekwoorden zijn relevante woorden voor jouw video, waarop je denkt dat potentiële klanten zoeken als ze naar de informatie uit jouw video op zoek zijn.

Tip 6: Maak een playlist om je video’s te sorteren

Wil je dat gebruikers van YouTube jouw video’s niet alleen vinden, maar ook blijven bekijken? Maak dan gebruik van playlists.

Verdeel de video’s die je voor jouw bedrijf maakt in verschillende categorieën en maak een playlist voor iedere categorie. Het is dan voor kijkers gemakkelijker om video’s te vinden die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. En hoe meer video’s ze van jou kijken, hoe meer zij bekend raken met jou en je bedrijf!

Tip 7: E-mailmarketing

Als marketeer is de kans groot dat je al gebruik maakt van e-mailmarketing. Hierbij stuur je regelmatig e-mails naar iedereen die zich daarop heeft ingeschreven, vaak met informatie over jouw bedrijf of je aanbod.

Combineer dit met je YouTube video’s! Voeg een filmpje toe aan je e-mail, eventueel met een korte inleiding. Uit onderzoek blijkt dat je dan veel meer mensen bereikt. Niet iedereen leest alle e-mails aandachtig; de meeste mensen scannen een e-mail alleen op nuttige informatie.

Mensen zijn sneller geneigd om een video te bekijken dan dat ze een stuk tekst zouden willen lezen. Maak het je klanten gemakkelijk en stuur ze een video!

Tip 8: Kijkje achter de schermen

In een video doe je meer dan informatie geven over jouw bedrijf en je aanbod: je geeft een kijkje achter de schermen!

Dit kan figuurlijk zijn door je bedrijfspersoonlijkheid te laten zien in de video’s, maar je kan dit ook letterlijk nemen. Laat zien hoe een dag in het leven van jou of van een van je werknemers eruitziet. Of neem je klanten mee in het productieproces van een product of dienst. Dit is niet alleen leuk om te zien, maar het zorgt ook nog eens voor meer binding met je klanten.

Tip 9: Wees consistent

En tot slot: wees consistent. Een groot doel van het maken van video’s is het creëren van een vertrouwensband tussen je bedrijf en je klanten. Dit ga je niet bereiken wanneer je de ene maand vier video’s post en daarna twee maanden niets meer van je laat horen.

Maak dus een goede planning en zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Dit kan variëren van één keer per dag tot één keer per maand: het is vooral belangrijk dat je consistent aanwezig blijft zodat de kijkers weten wat ze kunnen verwachten.

Hoe gebruik je YouTube voor bedrijven? - 9 tips_3

Conclusie

Door het maken van video’s op YouTube voor jouw bedrijf bereik je meer potentiële klanten en bouw je een relatie op met je kijkers.

Je laat zien waar je voor staat en waar je deskundigheid ligt, hoe je de zaken aanpakt en wat klanten kunnen verwachten van jouw aanbod wanneer ze besluiten om met jou in zee te gaan. Zorg er daarnaast voor dat je video’s er goed uitzien, gemakkelijk gevonden worden door internetgebruikers en dat je ze regelmatig plaatst. 

Houd je rekening met al deze tips wanneer je YouTube gebruikt voor jouw bedrijf, dan zijn de video’s een kostbare aanvulling op jouw huidige marketingstrategie!

Heb je nu meer vragen over het inzetten van YouTube voor bedrijven? Neem dan contact op en wij denken graag met je mee.

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator