2 3 4 5 Skip to main content

Hoe maak ik een video script? (5 tips)

svg+xml;charset=utf

Wil je een video maken maar weet je niet waar je moet beginnen?

Het schrijven van een script voor je video is een goede manier om ervoor te zorgen dat je video goed loopt en je doelen bereikt.

Je zult misschien verbaasd zijn te horen dat het schrijven van een videoscript vrij eenvoudig is. In feite kun je met een paar tips een videoscript maken dat zowel boeiend als informatief is. In deze blog post delen we vijf tips om een videoscript te maken dat werkt voor je merk.

Vijf tips:
1. Begin met het opschrijven van je hoofdpunten
2. Vertaal deze punten naar een verhaal via een framework
3. Zorg ervoor dat de taal duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is
4. Maak een storyboard om je te helpen de video te visualiseren
5. Controleer de opnames met het script om fouten te voorkomen

video laten maken

1. Begin met het opschrijven van de hoofdpunten

Als je klaar bent om te beginnen met het schrijven van je videoscript, is de eerste stap een lijst te maken van de hoofdpunten die je wilt behandelen.

Dit geeft je een goed startpunt, en helpt je bij het schrijven gefocust te blijven. Als je je hoofdpunten hebt, werk ze dan verder uit met ondersteunende details. Houd bij het schrijven in gedachten wie je publiek is en waar ze naar op zoek zijn.

Welke informatie wil je opnemen? Welke voorbeelden kun je geven? Wat wilt je doelgroep graag zien? Hoe kun je je video boeiender maken?

Als je deze vragen kunt beantwoorden, ben je al goed op weg om een geweldig videoscript te schrijven.

2. Vertaal deze punten naar een verhaal

Nu je een script op hoofdlijnen hebt, is het belangrijk om deze hoofdpunten te verwerken in een verhaal.

Er zijn verschillende frameworks om een verhaal te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan AIDA, VSL of PAS. De methode die je gebruikt om je script te schrijven, hangt af van wat voor video je wilt schrijven.

Voorbeeld: salesvideo
Een framework wat wij bij DBBL Media graag gebruiken voor een salesvideo, is het framework van StoryBrand. Dit bevat de volgende zeven punten:

Een personage (1) heeft een probleem (2), maar hij komt een gids tegen (3) die hem een plan (4) geeft. Dit plan zet de persoon om tot actie (5), wat leidt tot succes (6) en het vermeiden van mislukking (7).

Dit ziet er als volgt uit in een video:

1. Personage: benoem wat de persoon wilt bereiken
2. Probleem: benoem waarom dit niet lukt
3. Gids: benoem je bedrijf als oplossing voor dit probleem
4. Plan: De dienst, content of het product dat je aanbiedt
5. Actie: Hoe de persoon het kan gebruiken
6. Succes: Wat de gewenste uitkomst is voor de personage
7. Mislukking: Hoe dit de huidige/ongewenste situatie oplost.

Door een framework te gebruiken, zorg je dat je boodschap op een interessante wijze wordt gepresenteerd aan je kijker.

3. Zorg ervoor dat de taal duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is

Bij het maken van een videoscript is het belangrijk dat je taal gebruikt die gemakkelijk te begrijpen is.

Dit betekent dat je vakjargon moet vermijden en eenvoudige, duidelijke zinnen moet gebruiken.

Het doel is ervoor te zorgen dat je publiek de video kan volgen en begrijpt wat er gezegd wordt. Dit kan vooral belangrijk zijn bij het maken van educatieve of instructieve video’s. In deze gevallen wil je er zeker van zijn dat de kijkers de gepresenteerde informatie kunnen opnemen.

Het gebruik van gemakkelijk te begrijpen taal is een manier om ervoor te zorgen dat je boodschap luid en duidelijk overkomt.

4. Maak een storyboard om je te helpen de video te visualiseren

Elk goed script begint met een storyboard. Een storyboard is een visuele schets van je video, en het is essentieel om twee redenen.

Ten eerste helpt het je om je gedachten te ordenen en de stroom van je video uit te denken. Denk aan waar er sfeerbeelden worden geplaatst, wanneer er ingezoomd wordt of hoe je de video interessant houdt.

Ten tweede geeft het je een duidelijk beeld wanneer je bijvoorbeeld animatie in zet. Door dit te visualiseren, weet je als presentator hoe je bijvoorbeeld met deze animatie kunt interacteren. Zoals een icoon wat uit je linkerhand komt.

Een storyboard maken lijkt extra werk, maar het is het waard.

5. Controleer de opnames met het script om fouten te voorkomen

Bij het maken van een videoscript is het belangrijk dat je je uiteindelijke opnamen controleert. Zo kun je eventuele fouten of weglatingen in het script opvangen, en ervoor zorgen dat de video vloeiend loopt.
Het spreekt voor zich, maar de duurste fout is een verspreking vinden nĂ¡ het opnemen van de video. Door de tijd te nemen om je werk na te kijken, kun je een betere video maken die voor de kijkers aangenamer is.

svg+xml;charset=utf

Bas Marijnissen
Creative Producer

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend op.

Plan kennismaking

Het is tijd om op te vallen.

svg+xml;charset=utf

Plan gratis kennismaking

svg+xml;charset=utf

Kies een op maat gemaakt concept

svg+xml;charset=utf

Produceren tot een spraakmakend verhaal

svg+xml;charset=utf

Herhalen voor optimaal bereik en resultaat

Plan gratis kennismaking

Geen lange levertijden.

We produceren alles in-house. Mochten we een expertise missen, schakelen we direct een van onze partners in.

100% jouw visie.

Inbegrepen feedbackrondes tijdens de concept- en opleveringsfase zorgt dat de content volledig je boodschap weerspiegelt.

Geen half werk.

We leveren producties van A tot Z: van concepten tot productie en lancering. Zo blijft je boodschap volledig zuiver.

DBBL Media | Creative and Strategy