Skip to main content

Samenvatting in 30 seconden:

  • Door beloftes te doen, pattern interrupts, ondertiteling toe te voegen en het juiste formaat te kiezen verhoog je je social media kijktijd.
  • Een social media gebruiker scrollt na 1.7 seconden door. Het is belangrijk op te vallen en snel de aandacht te pakken.
  • Hoelang een kijker je content afkijkt, is belangrijk voor verdere groei van je content.

Kijktijd verhogen op social media: 5 tips

Stel je eens voor…
Je plaatst een video op social media. Hoelang denk je dat een persoon je video afkijkt? Is dat 80% van de volledige lengte? 60%? misschien maar 20%?

Zet je schrap: een gebruiker scrollt gemiddeld na 1.7(!) seconden door. Bedenk maar: wat doe jij als je op social media zit? bekijk jij elke foto, video of verhaal op Instagram van A tot Z? 

Kijktijd is king!
Kijktijd, ofwel hoe lang een kijker je video bekijkt, is een belangrijke statistiek op social media. YouTube geeft bijvoorbeeld aan dat hoelang een gebruiker een video kijkt, een van de belangrijkste statistieken is.

Hoe langer een gebruiker op een social media platform zit, hoe meer advertenties deze ziet. Dus ook hoe meer geld hij oplevert voor het platform.

Als een social media platform doorheeft dat een video veel inkomsten opbrengt, wordt deze meer gedeeld in het algoritme van het platform. Zo krijg jij dus meer weergaven en potentiële klanten op je content.

De zaak voor jou is dus kijktijd verhogen, om zo meer weergaven naar je video te krijgen. Maar hoe doe je dit? Wij hebben voor het gemak vijf concrete tips voor je verzameld.

Tip 1: Doe een belofte…

Na 1.7 seconden heeft een gebruiker het dus wel gezien en scrollt hij vrolijk verder. Wij schrokken er ook van. Hierom is het belangrijk dat je meteen de aandacht pakt in de eerste aantal seconden van je content.

Dit kun je doen door in de eerste aantal seconden een belofte te stellen. Deze maak je later in de video waar. Een belofte stellen houdt in dat je opent met een interessant beeld, schokkende quote of opvallende animatie. Na het zien van de eerste aantal seconden moet de kijker nieuwsgierig zijn naar het vervolg van het verhaal.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld van een belofte stellen, is deze video van Vice. Hier opent Vice met een statement om de aandacht te pakken. Als kijker ga je je afvragen: “Hoe kan dit nou gebeurt zijn?”. Een kijker raakt benieuwd en wilt verder kijken om meer te weten te komen.

Doordat de belofte in de eerste aantal seconden de aandacht pakt, stopt de gebruiker met scrollen en kijkt hij de video voor een langere periode af. Dit verhoogt de kijktijd van je video.

Tip 2: …Maar geen valse belofte (clickbait)

De belofte is belangrijk, maar draai er niet in door.

Voordat kijktijd een belangrijke metric was op social media, was weergaven een belangrijk doel. Een weergave wordt gemeten als een klik op een stuk content. Ookal gaat de persoon na 1 seconden weer verder, een klik is een klik. Dit leidde tot veel clickbait.

Clickbait is het zetten van valse en/of extreme beloftes in de titel of thumbnail, zodat de potentiële kijker wel moet klikken/kijken. Als daarna de content niets met deze belofte te maken heeft, komt de kijker bedrogen uit en gaat hij weer verder.

Het is dus belangrijk om een belofte te zetten, maar de belofte mag nooit afdoen aan de inhoud van de content. Moet je voorstellen dat deze blog niet “kijktijd vergroten op social media: 5 tips” heette, maar: “How to Achieve Results Using This One Weird Trick”.

Tip 3: wissel af met beelden

Nu dat de kijker door de eerste aantal seconden is, is het belangrijk dat hij hier zo lang mogelijk blijft. Een goede tip hiervoor is afwisseling. Een mooie Engels term hiervoor is een Pattern Interrupt.

Het doel van een pattern interrupt spreekt voor zich: je doorbreekt een patroon door iets onverwachts te doen. Het patroon is in dit geval verder scrollen of afgeleid raken. Iets onverwachtse is het aanpassen van een element in de video.

Een ander camerastandpunt, een animatie, foto’s, je kunt het zo gek niet bedenken. Als je maar zorgt dat hetzelfde shot niet te lang in beeld is. Het shot mag niet gaan vervelen.

Klik op de knop hieronder om een project te zien waar wij pattern interrupts toepassen.

Bekijk voorbeeld

Tip 4: Voeg ondertiteling toe

Stel je zit in de trein of stiekem op kantoor: scroll jij op social media met het geluid op 100%? Het gebeurt vaak dat het geluid gedempt is op social media.
Door ondertiteling toe te voegen is het voor gebruikers zonder geluid ook toegankelijk. Hierdoor geef je een grote groep gebruikers toch de kans om de content te volgen.
Verder voegt ondertiteling ook de mogelijkheid toe voor Google om de video te indexeren op inhoud. Zo is je content op meer plekken te vinden.
Ten slotte is ondertiteling ook een vorm van pattern interrupt. De tekst verandert om de aantal seconden, waardoor het voor de kijker gissen blijft naar wat er als volgende gezegd wordt.
DBBL MEDIA GEENONDERTITELING DBBL MEDIA ONDERTITELING

Met en zonder ondertiteling: Zelfs zonder de video daadwerkelijk voor je neus krijg je meer context mét ondertiteling.

Tip 5: Kies het juiste beeldformaat

We hebben aan het begin vastgelegd dat een gebruiker na gemiddeld 1.7 seconden verder scrollt. Dit scrollen is een fysieke actie, dus wat nou als je video meer van het scherm in beslag neemt?

Hier komen de verschillende formaten om de hoek kijken. Het meeste beeld in de afgelopen jaren was op 16:9 formaat. Met de opkomst van telefoons accepteren ook steeds meer social media juist een verticaal (9:16) of vierkant (1:1) formaat.

Het voordeel van deze verschillende formaten, is dat een vierkante (1:1) video meer beeld in beslag neemt dan een horizontale (16:9) video. Hierdoor kost het fysiek meer moeite om verder te scrollen. Hierdoor heeft je content meer kans om op te vallen in deze kleine twee seconden.

Moet je nu een verticale video posten op, bijvoorbeeld, LinkedIn? Nee. Het is goed om voor elke social media die je wilt gebruiken verschillende formaten en content te maken. Zo bereik je het optimale op elke social media.

kijktijd

Conclusie

  • Om meer resultaten met je content te behalen, moet je kijktijd verhogen.
  • Doe in de aantal seconden een belofte, waardoor de kijker wel moet blijven kijken.
  • Pas om de zoveel seconden iets aan in het beeld, waardoor de gebruiker te afgeleid raakt om weg te scrollen.
  • Voeg ondertiteling toe om kijkers zonder geluid ook de kans te geven.
  • Kies het optimale beeldformaat voor de social media waar je post.

Ready for the next step?

Verder praten over de liefde voor video? Benieuwd hoe een videoproductie het doel van je merk kan bereiken? Of gewoon een bakje koffie?

Plan kennismaking

“Deze mannen hebben een topvideo voor mijn bedrijf gemaakt. Snelle en goede service en een goede kwaliteit! 👌🏼” ★ ★ ★ ★ ★

Rowan van de Kamp

Eigenaar 3D4U Printservice

DBBL Media | Creative and Strategy