Skip to main content

Wat is content?

Je ziet de term overal in het marketingwereldje voorbij komen: content. Content is inhoud die als bedrijf gedeeld wordt naar je doelgroep of eindgebruiker. Met content geeft een bedrijf waarde terug aan de volger.

Traditionele advertenties zijn namelijk oud aan het worden. consumenten geloven steeds minder in wat een bedrijf hun te zeggen heeft over zijn of haar product. Daarom zijn andere methoden om connectie te leggen met consumenten zo sterk. Hier komt content marketing van pas.

Vaak is de onderliggende gedachte met content marketing om meer naamsbekendheid te creëren, of een product te verkopen. De eerste stap is echter waarde meegeven aan volgers voordat ze in het merk gaan geloven. Als het bedrijf content maakt die écht bij zijn doelgroep past, ontstaat er een connectie tussen het merk en de gebruiker. Dit kan bijvoorbeeld door:

 

  • Expertise te tonen door de doelgroep iets aan te leren
  • Inzichten te geven in wat het bedrijf dagelijks doet
  • Een menselijke factor geven door in te spelen op actualiteiten en idealen
  • Relevantie te tonen met blogposts

 

Maatwerk

Content maken voor een doelgroep is echt maatwerk. Als bedrijf wil je immers dat de content perfect aansluit bij de waardes van het bedrijf én de klant. Dit is inhoudelijk net zo belangrijk als het medium waar de content op geplaatst wordt. Dit heet crossmedia design.

Eigenlijk is crossmedia content een duur woord voor het op maat delen van een campagne. Zo zorg je dat de boodschap op elk platform overbrengt wat je doel is. Dit kan ik het beste aan je uitleggen met het volgende voorbeeld.

Voorbeeld: Kennis geven

Stel je wilt je expertise als bedrijf laten zien met webinars. De video’s die je dan maakt kun je goed kwijt op je eigen website en YouTube. YouTube beloont video’s op kijktijd, hoe lang een kijker dus naar je webinar kijkt.

Maar op sociale media, is de attentiespanne veel korter. De gebruiker blijft maar scrollen. Die is opzoek naar nieuwe informatie. Daar gaat niemand je webinar van 60 minuten bekijken of überhaupt afkijken. Maar hoe laat je de kennis die je hebt zien op andere platformen?

Dat ligt aan het platform wat je wilt gebruiken. Laten we Instagram pakken. Op Instagram is het delen van korte video’s en carousels (meerdere afbeeldingen in een post) een goede manier om deze informatie te delen.

Waarom laat je je expertise niet zien terwijl je interacteert met je volgers? Live gaan en vragen beantwoorden, of een poll opzetten in een Instagram Story. Allemaal mogelijkheden om content of informatie waardevol over te brengen.

 

Hoe maak ik crossmedia content?

Om een echt goede crossmedia campagne uit te voeren, zijn de volgende punten belangrijk:

 

  1. Welke boodschap wil ik overbrengen?
  2. Wanneer is dit voor mij een succes?
  3. Op welke media zit mijn doelgroep?
  4. Welke media wil ik gebruiken om mijn boodschap te vertellen?
  5. Wat zijn de kernwaarden van de media die ik wil gebruiken? Hoe vertaal ik deze in mijn content?

 

Vraag jij je af hoe je social media in kan zetten? Dan kun je altijd contact opnemen!

 

Hulp nodig met je content?

DBBL Media maakt 24/7 de gaafste content voor elk soort bedrijf. Graag gaan we vrijblijvend met je in gesprek om te kijken welke soort content voor jou werkt!

Stuur een berichtje

Bas Marijnissen

Bas Marijnissen

DBBL Media | Creative and Strategy

Open chat